Cuba

På Tautra, utenfor Frosta, ligger keiserriket Cuba, hytta vår.

En fin ferie på Tautra!

Tautra er kjent som Trondheimsfjordens perle, — en frodig og vakker øy med et sjeldent rikt plante- og fugleliv. På grunn av øyens spesielle natur og fugleliv, er deler av Tautras friareal utlagt som naturreservat og fredet område. Tautra er ellers kjent for sine kirkeruiner etter et Cistersienser-kloster som ble anlagt på øyen i 1207.

For mer informasjon, ta kontakt med Hyttesjefen på e-post
eller telefon: 40 28 35 20.

Litt om Hytta

Hytta er betjent med hyttevakt alle helger, fra dugnadshelga til og med 31. august, med unntak av fellesferien. På Cuba grilles det hver lørdag uansett vær! Hyttevakta tenner grillen mellom Kl. 18.00 og 18.30. Dersom det regner spises det inne, men ellers er det terrassen som er samlingspunktet. Gjester som ønsker å overnatte på hytta, må ta med lakenpose, sengetrekk eller sovepose.

Alle må rydde og vaske etter seg på rommene. Fellesrom og utearealer ryddes og rengjøres i fellesskap, på søndags formiddag. Også de som overnatter i båt, oppfordres til å delta i fellesryddingen. Dess flere det er, dess mindre blir det på hver. Betaling av drikkevarer og annet, skjer på søndager mellom kl. 12.00 og 13.00 til hyttevakten.

Vi oppfordrer alle som besøker Cuba om å ta hensyn til både naboer og naturen, så alle kan nyte freden på Tautra. Mange regler å forholde seg til? I praksis fungerer alt veldig bra, og vi tror at alle som besøker Cuba synes det er fritt og avstressende å være der.

Hyttestyret ønsker stor oppslutning i helgene til felles hygge. Uansett måte man kommer til Cuba på, er alle like velkommen!

Disse områdene har egne regler for ferdsel i tidsrommet 25. april til 15. juli: Camping og teltslagning er heller ikke tillatt i disse områder! Regler for områdene finnes oppslått på Seilforeningens hytte. Disse begrensningene til tross — Tautra har meget å by på av fin opplevelse, deriblandt. Seilforeningens eiendom og hytteanlegg, som bærer navnet Cuba.
Hit kommer du via veien sjøveien, og fortøyer da i god naturhavn med utlagte bøyer. Eller du kommer som veifarende over broforbindelsen fra Frosta. Det er daglig bussforbindelse. Kommer du med bil, er det avsatt et område for bilparkering vest for ballplassen.
Eiendommen er på ca 8 da. og ligger sydvendt mot fin strand, brygge og stor grønn plen for ballspill og annen lek. Stranden er fin for bading — her finnes også robåter og de beste muligheter for sjøsport. Eiendommen har også fine vandrestier i koselig friareal.

Åboten Grunne ved Tautra

Keiserriket Cuba

HISTORIEN OM KEISERRIKET CUBA

Rikets historie starter i 1898 som “Republik” under president N.P.Sønderholm etter at skjæret Øxningen, uten kamp, ble anekteret av noen trondhjemsseilere og gitt navnet Cuba. Her ble de første glohanebål tent og de første glohaner stekt.

Øya ble gitt en grunnlov, hvoretter en president med sitt ”Vise Råd” skulle bestyre dets indre anliggende. Glohanetradisjonen var dermed etablert fra første stund omgitt av egen mystikk og hemmelighetsfulle tilstelninger. Presidenten skulle hvert år avgi en innberetning om “rigets tilstand”, og ordensuvesent begynte tidlig og utvikle seg.

Det hele ble etablert med egen stil, og den 18.august 1900 ble Oberst Fougner fra Levanger, som forøvrig hadde lært de andre seilerne å steke “glohaner”, utnevnt til den første “Overglohanemester”. Fredrik Milde ble valgt til ny president i 1902. Han gjorde statskupp i 1906 og lot seg krone med “megen pomp & prakt” på “Kandisøen” og utrope til “Keiser over Cuba med Skattlande”.
Keiser Fredricus den Milde styrte frem til 1921, hvoretter riket ble styrt som et forretningsministerium med Rikskansler Torvald Dahl til 1925. Da ble Keiser Christian Qartibus kronet. Han styrte frem til han abdiserte i i 1948. Deretter besteg Keiser Casper Quintibus påfugltronen og regjerte frem til sin død i 1976. Det på fulgte 4 år med statssekretærvelde før Helgenius Sextus lot seg krone i 1980 under mottoet “Alt For Snild”.

I alle disse årene har trondhjemseilerne og mange celebre gjester, ved siste fullmåne i august, seilt distanseseilasen fra Skansen til Cuba for å konkurrere om keiserens evigvandrende Gullhorn. Om kvelden er seilerne invitert til foreningens vakre anlegg på Cuba som er forvandlet til “keiserlig tronsal” hvor det årlige “overordentlige Glohaneting” avholdes i pompøse og tradisjonelle former.

“Det Vise Råd”

Trondhjem Seilforening